معرفی سایت جامعه ایرانی: فرصتی برای گفتگوی ملی

سلام دوستان،

لطفاً نظر و تمایل خود را برای همکاری در موضوع زیر برایم بفرستید:

از یکی دو سال پیش ایده ای دارم برای راه اندازی یک گفتگوی ملی، چیزی که پیش از گفتگوی تمدن ها لازم داریم. کاری که سال ها ممارست، صبوری و امیدواری می خواهد. نتیجه اش در دراز مدت ظاهر خواهد شد و به نظرم پایدارتر و معنادار تر خواهد بود. در این گفتگو که قصد دارم در قالب یک وبلاگ جمعی شروع کنم به کمک همه کسانی که با تمام دلبستگی  به روش، منش و عقایدشان اما باور دارند که “همه حقیقت پیش من نیست”، نیازمندم. قصدم این هست که با لاقل 10-20 نفر از دوستان دانش دوستی که میشناسم کار را شروع کرده و هر یک از آنها در یافتن تعدادی از دوستان خوش فکر دیگر (از هر گرایش فکری اما با انصاف و کم تعصب) به ما کمک کنند. ایده اصلی تنها این نیست که ما با همفکران خودمان گپ و گفتگو کنیم. بلکه تضارب آرا با هم وطنانی با گرایش های فکری متفاوت و حتی مخالف ما نیز مد نظر است. من باور دارم که در انتهای دل هر آدمی گوهری نیک نهفته است که با تمام استتار در لایه های تعصب، برای حقیقت دوستی و فراگیری آن همواره تواناست. در این راه پیش فرض هم این نیست که ما درست میگوییم، نتیجه می تواند ترکیبی از فهم ما، شما و آنها از زندگی باشد.

سعی کرده بودم این هدف را در برخی از مطالب این وبلاگ “آدمها ” پیگیری کنم اما مطالب اینجا بیشتر مضمونی فلسفی-اجتماعی و گاهاً فرا ملی دارد. لذا برای این منظور وبلاگ جدیدی با عنوان “جامعه ایرانی” (http://www.iranian-society.persianblog.ir/ ) را شروع کرده ام. سعی دارم با کمک همه شماها و سایر هم وطنان علاقمند، وبلاگ جامعه ایرانی جایی باشد برای گفتگوی ملی بین طیف های مختلف جامعه. دوستان می توانند هر کدام در وبلاگ های خود در این راستا فعالیت نموده و برخی از مطالب خود را که متناسب با موارد کلی گفته شده است، برای “جامعه ایرانی” ارسال کنند. در صورتی که بنا بر ملاحظاتی از جمله تفاوت مضمون وبلاگ فعلی تان، ترجیح میدهید در وبلاگ دیگری به این مطالب بپردازید، امکان باز نمودن زیر شاخه های وبلاگ “جامعه ایرانی” می تواند با هماهنگی دوستان و علاقمندان مد نظر قرار گیرد. می توانیم به صورت هفتگی مطالب منتخب (با نظر جمعی) برای وبلاگ اصلی انتخاب کنیم. اشخاص به صورت فردی می توانند گرایش های خاص سیاسی-اجتماعی داشته باشند چون معمولاً گریز ناپذیر است، و به طور ناخودآگاه ممکن است در نوشته هایشان هم بروز کند. اما اولاً تا حد ممکن از دریچه فرهنگی-اجتماعی و محترمانه، و ثانیاً مجموعه کل نوشته ها تا حد ممکن نباید سمت و سوی گرایش سیاسی خاصی بگیرد. از این رو به همکاری سایر دوستان و علاقمندانی از طیف های متفاوت نیاز داریم تا تعادل مطالب در حد ممکن حفظ شود. مطالب سایت میتواند دست نوشته های خودمان یا مطالب منتخب و یا ترجمه از مراجع دیگر باشد. محور همه مباحث تا جایی که میسر است باید در راستای “فهم واقعیت جامعه ایران امروز و تلاش برای تضارب آرا و همگراییبه سوی راستی ها و درستی ها بین خودمان و بسط آن در جامعه باشد“. برای این منظور مطمئناً نیازمند رجوع به تاریخ دور و نزدیک و تمدن و تجربه های قبل و حال خود و دیگران داریم، اما بدون اینکه تنها به افتخارات نیاکانمان (که آن هم قابل نقد است) دلخوش کنیم و یا دچار ایده آلیسم گردیم (که عملی نباشد)، سعی کنیم نتیجه برای واقعیت ایران امروز موثر باشد.  در صورت پشبرد مناسب کار می توان بعدها به نسخه انگلیسی وبسایت هم فکر کرد. 

 اگر با درایت و پشتکار عمل کنیم به نظرم گرد آوری مجموعه خوبی از کسانی که دغدغه های جدی فرهنگی-اجتماعی دارند و میتوانند بی تعصب ببینند، بشنوند، بگویند، بخوانند و بنویسند، دور از دسترس نیست. تعامل چنین مجموعه ای با محیط پیرامون خود و افراد دیگر می تواند در راستای درک واقعی تر از جامعه ایرانی و تسریع همگرایی به سوی آینده ای بهتر، بسیار موثر باشد.

این ها همه ایده های اولیه کار است، به مرور می توانیم راجع به جزئیاتبیشتر فکر کنیم و بهتر تصمیم بگیریم. اگر برای چنین منظوری دوست و آشنای مطمئنی می شناسید از معرفی او خوشحال خواهم شد.

با آرزوی ایرانی آبادتر و زیستنی زیباتر

علی یار جوادی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *